n
یاران عصـــــــــر 313

NazSkin
تفاوت نگاه مسجد و کلیسا به زن :: یاران عـصـــــــــر 313

یاران عـصـــــــــر 313

امام صادق(ع) فرمود : چون قائم ما قیام کند خداوند انچنان نیرویی به چشم و گوش پیروانش داده که به پیک و پیام اور نیازی نداشته باشند و به هرکجای جهان که باشند امام خود را ببینند و سخنش را بشنوند. بحار 36/45

امام صادق(ع) فرمود : چون قائم ما قیام کند خداوند انچنان نیرویی به چشم و گوش پیروانش داده که به پیک و پیام اور نیازی نداشته باشند و به هرکجای جهان که باشند امام خود را ببینند و سخنش را بشنوند. بحار 36/45

جمله جمله نه! واژه واژه تورا / ای سفر کرده گفتگو کردیم
کوچه کوچه نه! خانه خانه تورا / سالیانی ست جستجو کردیم
سوره سوره نه! آیه آیه تو را / در مناجات آرزو کردیم
جمعه جمعه نه! لحظه لحظه تو را / ندبه کردیم و های و هو کردیم . . .
اللهم عجل لولیک الفرج

پیوندهای روزانه

تفاوت نگاه مسجد و کلیسا به زن


تفاوت نگاه مسجد و کلیسا به زن

از راه ندادن زن‌ها به کلیسا و مجوز نداشتن راهبه‌ها برای حضور در کلیسای مردانه تا طراحی در ورودی اختصاصی بانوان و جلسات پرسش و پاسخ توسط نبی مکرم اسلام(ص) تفاوت هایی بود که در تاریخ به ثبت رسیده است.

 
در نشست علمی حضرت فاطمه زهرا(س) و حقوق زن، به همت معاونت پژوهش و مؤسسه محبان ام الائمه(علیهم السلام هندوستان مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) در سالن مطهری این مجتمع برگزار گردید،
 
*نگاه تحقیرآمیز یهود به زن
 
حجت الاسلام والمسلمین  احمد عابدی، با اشاره به جایگاه حقوق زن در نظام بین الملل، اظهار کرد: در بسیاری از ادیان دنیا داستان آدم و حوا(علیهمالسلام) و فریب و اخراج آنها از بهشت یاد شده است. در دین خود داریم که شیطان آنها را فریب داد و ترک اولی کردند و از بهشت اخراج شدند، اما در تورات و انجیل تأکید شده است که شیطان، نخست حوا(س) را فریب داد و حوا(س) آدم(ع) را به گناه انداخت، از این رو یهودیان و مسیحیان نگاه توبیخ گونه ای به جنس زن دارند.
 
وی افزود: مسیحیان کاتولیک، معتقدند که باید زنان درد زایمان را بدون بیهوشی تحمل کنند، تا این که با این درد، کفاره گناه حوا شده باشد.
 
این استاد حوزه، با اشاره به ارث نبردن زن از پدر خود در عقیده یهود، اضافه نمود: یهودیان در مورد زن حائض معتقدند که او حق ندارد سر سفره با خانواده خود هم غذا گردد، چرا که او نجس است و موجب نجاست غذای دیگران نیز می‌گردد.
 
*نگاه غرب به ارث
 
رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن اذعان نمود: در قرون وسطی در غرب، همه اموال و زن میت به پسر بزرگ ارث می رسید و دیگر فرزندان میت باید چشم به بخشش پسر بزرگ می داشتند، جالب اینجاست که اکنون نیز این اعتقاد در ادبیات دینی غربی موجود است، اما بنا به مصالح این دوران، نمی‌توانند به آن عمل کنند.
 
*ظلم فمنیسم به زن
 
حجت الاسلام والمسلمین  عابدی اضافه نمود: در کشور هلند، مجسمه تاریخی بزرگی به اندازه 170 متر از زندگی اجتماعی غربی های باستان وجود دارد که همه تصاویر زنان موجود در آن محجبه بود که نشان از فرهنگ زنان آن روزگار داشت، اما پس از رونسانس، حتی مجسمه ها و عکس های حضرت مریم(ع) نیز بدحجاب به نمایش درآمد.
 
وی، با اشاره به نگاه مادی به زن در غرب، خاطرنشان کرد: امانیسم، موجی  از مکتب مادی گرایی و انسان گرایی بود در نهایت به فمینیسم ختم شد که طبق این اعتقاد، مرد و زن باهم مساوی بودند. در طول تاریخ، هیچ مکتبی همچون فمینیسم به زنان ظلم نکرده است.
 
این پژوهشگر حوزه با طرح این پرسش که چرا در دولت های غربی، تنها شاهد حضور تعداد معدودی از بانوان در بدنه حکومت هستیم، بیان نمود: حتی در دولت های امروزی غربی با وجود داعیه تساوی حقوق بین زن و مرد، مشاده می کنیم که بانوان بسیار کمی در بدنه دولت حضور دارند، به شکلی که تعداد آنها قابل مقایسه با تعداد مردان نیست.
 
*ویژگی‌های زن
 
حجت الاسلام والمسلمین  عابدی، با اشاره به تفاوت های ذاتی بین زن و مرد، ابراز کرد: زنان، دارای ویژگی هایی هستند که غالب مردها آن را دارا نیستند که می توان به صفت هنر آنها اشاره کرد. بسیاری از کارها نیز از ظرفیت بانوان بیرون است، برخلاف مکتب فمینیسم که در حق بانوان خیانت نمود و شعار تساوی حقوق زن و مرد را گستراند و آنها را وادار به کارهای مردانه نمود.
 
*همجنس‌ گرایی ره‌آورد فمنیسم
 
وی کارگری بانوان در برخی از مناطق هندوستان را مورد توجه قرار داد و یادآور نمود: همجنس گرایی، یکی از ره آوردهای فمینیسم در جوامع غربی است، چرا که این پدیده شوم را حق طبیعی هر زن و مردی تعریف کرد.
 
رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن تفاوت بین زن و مرد را حقوق طبیعی انسان ها دانست و تأکید کرد: غرب، حتی از عقیده افلاطون نیز خارج شد که خانه داری زن و انجام کارهای بیرون به وسیله مرد خانواده، مطابق با فطرت انسانی دانست و آن را مطابق ذات وجودی این دو جنس بیان کرد.
 
این استاد درس خارج حوزه با ابراز این که زن دوست دارد هر چیزی را صریح بشنود و از هر کنایه‌ ای  بیزار است، به خلاف مرد که از صراحت لهجه دوری می کند، عنوان نمود: برخلاف مکتب فمینیسم در گذشته، زنها را به کلیساها راه نمی دادند و اگر آنها راهبه هم می شدند، حق نداشتند در کلیسای آقایان حاضر شوند، به خلاف دین مبین اسلام که نبی مکرم اسلام(ص) دستور دادند برای زنها همانند مردان درب ورودی جداگانه ای در مسجد به وجود آید و دو روز از هفته را ویژه پرسش و پاسخ به بانوان بعد از نماز قرار دادند.
 
 
 
وی، در پایان، تأکید کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س) در امور اجتماعی جامعه خود شرکت می‌کردند، اما کارهای بیرون خانه را آن چنان دغدغه خود قرار نمی دادند که از وظیفه اصلی خود در خانه غافل گردند.
 
_____
منبع:
موعود
حوزه


  • محب اهل بیت(ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی