n
یاران عصـــــــــر 313

NazSkin
ساخت سریال بزرگ جهان شیعه در ایران :: یاران عـصـــــــــر 313

یاران عـصـــــــــر 313

امام صادق(ع) فرمود : چون قائم ما قیام کند خداوند انچنان نیرویی به چشم و گوش پیروانش داده که به پیک و پیام اور نیازی نداشته باشند و به هرکجای جهان که باشند امام خود را ببینند و سخنش را بشنوند. بحار 36/45

امام صادق(ع) فرمود : چون قائم ما قیام کند خداوند انچنان نیرویی به چشم و گوش پیروانش داده که به پیک و پیام اور نیازی نداشته باشند و به هرکجای جهان که باشند امام خود را ببینند و سخنش را بشنوند. بحار 36/45

جمله جمله نه! واژه واژه تورا / ای سفر کرده گفتگو کردیم
کوچه کوچه نه! خانه خانه تورا / سالیانی ست جستجو کردیم
سوره سوره نه! آیه آیه تو را / در مناجات آرزو کردیم
جمعه جمعه نه! لحظه لحظه تو را / ندبه کردیم و های و هو کردیم . . .
اللهم عجل لولیک الفرج

پیوندهای روزانه

ساخت سریال بزرگ جهان شیعه در ایران



یکی از مسئولان سریال «باب المراد» جزئیات ساخت این پروژه را شرح داد.

به گزارش آوینی فیلم ،یکی از مسئولان پروژه سینمایی و تلویزیونی «باب المراد»   درباره جزئیات این پروژه که توسط شیعیان سوریه و کویت در ایران ساخته می‌شود، توضیح داد: این سریال در 30 قسمت 45 دقیقه‌ای ساخته می‌شود و سه فیلم سینمایی از آن درمی‌آید. موضوع آن نیز روش زندگی امام جواد (ع) است. امام جواد (ع) تنها فرزند پسر امام رضا (ع) بوده و از طرفی جوان‌ترین امام ما است که ویژگی‌های خاصی دارد و در مباحث شیعه هرچقدر به او نزدیک‌تر می‌شویم، موضوع «به سوی ظهور» پررنگ‌تر می‌شود.

کارگردان و تهیه‌کننده «باب المراد» چه کسانی هستند؟

وی افزود: کارگردان این اثر «فهد میری» یکی از کارگردانان شناخته‌شده کشور سوریه است که کارهای مختلفی انجام داده است. این کار نیز از سوی کمال بحرانی به او پیشنهاد شده است. بحرانی کارهای مختلفی را در کارنامه دارد و فردی بحرینی دارای شرکتی در کویت است که کار بعدی او نیز درباره امام صادق (ع) خواهد بود.

وی با بیان اینکه 6 کشور مسلمان درگیر این پروژه هستند، یادآور شد: سوریه، لبنان، عراق، کویت، بحرین و ایران در ساخت این مجموعه با 120 بازیگر اصلی همکاری دارند. 6 تن از بازیگران اصلی از سینمای سوریه و سه تن از آنها هم بازیگران ایرانی هستند. این گروه اولین بار نیست که سریال می‌سازند و طبق برنامه‌ریزی می‌خواهند بعد از اتمام این کار، آثار دیگری را بسازند.

موقعیتی برای تبدیل ایران به قطب فیلمسازی اسلامی

این مسئول تأکید کرد: برای اولین بار است که یک گروه فیلمسازی حرفه‌ای وارد ایران می‌شوند و از زیرساخت‌های سینما و تلویزیون ایران استفاه می‌کنند. تا قبل از این ما ایرانی‌ها بودیم که از امکانات خارج از کشور استفاه می‌کردیم. اکنون در بین کشورهای اسلامی تنها سه کشور صاحب صنعت سینما هستند؛ مصر، سوریه و ایران. آن دو کشور به دلیل شرایط خاصشان شاید نتوانند از این موقعیت استفاده کنند و بنابراین ایران از همه فعال‌تر است.

وی تصریح کرد: بنابراین هنرمندان سوری و مصری منتظرند ببینند «باب المراد» به کجا می‌رسد و نحوه برخورد ایرانی‌ها چطور خواهد بود تا نتیجه بگیرند آیا می‌توانند با ایران ارتباط بگیرند و همکاری ادامه داشته باشد یا خیر؟ این یک افتخار برای ایران است و صنعت توریسم را هم رونق می‌بخشد.

چرا در آثار نمایشی صدراسلام جای اردن به ایران نیایند؟

یکی از مسئولان مجموعه «باب المراد» در ادامه با اشاره به اینکه ایران می‌تواند قطب فیلمسازی در جهان اسلام شود، اذعان کرد: بسیاری برای نمایش صدر اسلام به اردن می‌روند این در حالی رخ می‌دهد که در ایران همه امکانات وجود دارد، از لابراتوار و استودیو گرفته تا نیروهای فنی و هنری. ایران نیرو کم ندارد و از این جهت سینمای ما به سینمای فرانسه، ایتالیا و امریکا تنه می‌زند.

او هدف پروژه «باب المراد» را نشان دادن مکتب اهل بیت (ع) دانست و یادآور شد: کمتر به نهمین امام شیعیان امام محمدبن علی الجواد التقی (ع) پرداخته شده است و این سریال تلاش می‌کند مراحل مختلف زندگی ایشان از تولد در مدینه،‌ همراهی پدر در مراحل مختلف، شهادت امام رضا (ع) و شهادت خود این امام به دست معتصم عباسی را به تصویر بکشد.

همه عوامل «باب المراد» شیعه هستند

وی در پاسخ به این سوال که آیا عوامل همگی شیعه هستند؟ تأکید کرد: بله همه شیعه هستند. فیلمنامه کار را محمود عبدالکریم از نویسندگان بزرگ سوری نوشته که از جمله کارهای شاخص او می‌توان به «چراغ‌های آبی»، «قمر بنی هاشم» و «عریضه» اشاره کرد. او حداقل سه سال روی این فیلمنامه وقت گذاشته و در نگارش آن از حدود 46 منبع زندگی سیاسی امام رضا (ع) و امام جواد (ع) استفاده کرده است. مشاور مذهبی سریال هم شیخ علی تورانی از علمای لبنان است.

نظارت شورای فقهی شیعیان لبنان و ایران بر فیلمنامه و پلان‌ها

او در پاسخ به اینکه چه نظارتی روی فیلمنامه و ساخت انجام می‌شود، توضیح داد: این سریال زیر نظر شورای فقهی شیعیان لبنان و ایران نظارت می‌شود. آنها متن فیلمنامه را کاملا خوانده‌اند و تک تک پلان‌ها را هم می‌بینند. من فکر می‌کنم چکیده این سریال حدیثی از امام جواد (ع) است: «الجمال فی اللسان و الکمال فی العقل» که ما آن را اینطور معنی کرده‌ایم؛‌ زیبایی در گفتار و برتری در خردورزی است. «باب المراد» این موضوع را به تصویر می‌کشد و در خصوص بحث سبک زندگی اسلامی است. در واقع می‌خواهد زندگی درست را نشان دهد. بنابراین قرار نیست در آن کسی زیر سوال برده شود، بلکه به دنبال نشان دادن زندگی سالم هستیم و زندگی روزمره یکی از ائمه نشان داده می‌شود.

یکی از مسئولان مجموعه «باب المراد» در پاسخ به اینکه آیا چهره امامان در این سریال نشان داده می‌شود یا خیر؟ تصریح کرد: چهره معصومی نشان داده نمی‌شود. مثل سریال امام رضا (ع). حتی اگر قرار باشد هر دو امام در صحنه‌ای باشند با چهره نورانی خواهند بود و این در پخش سریال هم در کشورهای عربی و هم ایران بارز است.

حضور سیمرغی‌ها در کار مشترک 6 کشور

وی طراح گریم این سریال را محسن موسوی و مدیر صدابرداری را یدالله نجفی معرفی و اظهار کرد: هر دو این افراد در جشنواره فیلم فجر سیمرغ گرفته‌اند. مجید میرفخرایی مدیر هنری سریال است و ستار اورکی آهنگسازی که با ساخت موسیقی «جدایی نادر از سیمین» شهرت دارد نیز موسیقی این اثر را می‌سازد. تصویربردار سریال نیز شادی سلمان است که تصویربردار اصلی سریال‌های سوری است. این سریال با دو دوربین ضبط می‌شود و البته در صحنه‌های جنگی پنج دوربینه جلو می‌روند. چون صحنه‌ها قابل تکرار نیست.

او گفت: یکی از ویژگی‌های کار این است که در کمترین زمان و با بیشترین کیفیت ساخته می‌شود. تصویربرداری دو ماه است شروع شده و دو ماه دیگر هم تمام می‌شود. این موضوع خود یک نوع رکورد است.

پخش همزمان سریال با شبکه شیعی لبنان

وی در پاسخ به اینکه آیا سریال از ایران نیز روی آنتن می‌رود یا خیر؟ گفت: سریال ابتدا در شبکه‌های عربی پخش می‌شود. تلویزیون ایران هم در این خصوص وارد مذاکره شده و احتمالا همزمان با شبکه شیعی لبنان در ایران هم شاهد پخش «باب المراد» باشیم.

او همچنین درباره بازیگران سوری سریال گفت: وائل‭ ‬رمضان، علی‭ ‬الإبراهیم،بشار‭ ‬اسماعیل، زُهیر‭ ‬رمضان، سعد‭ ‬مینة و نادین‭ ‬خوری معروف‌ترین بازیگران سوری سریال هستند و جرجس‭ ‬جبارة،‌محمد‭ ‬الأحمد، باسل‭ ‬حیدر، اسماعیل‭ ‬دیرکی، وجدی‭ ‬عبیدو، وضاح‭ ‬حلوم، حسین‭ ‬عباس،‌عبد‭ ‬الناصر‭ ‬مرقبی،‌ فؤاد‭ ‬الوکیل، کناز‭ ‬السالم، علا‭ ‬باشا،‌وسیم‭ ‬الرحبی، مالک‭ ‬محمد،‌ عبدالرحمن‭ ‬قویدر، اریج‭ ‬خضور، اسحق‭ ‬بن‭ ‬موسى، رامی‭ ‬عبیدو ،سابت‭ ‬عباس، رامیة‭ ‬الحسین، علی‭ ‬رمضان، محمود‭ ‬الویسی، محمد‭ ‬خرماشو، عزیز‭ ‬اسکندر، محمد‭ ‬قصاب، سیوار‭ ‬داوود، سیزر‭ ‬القاضی هم در آن بازی می‌کنند.

وی معروف‌ترین بازیگران عراقی سریال را حسین عجاج، شمم الحسن، ایاد الطائی، بیان نبیل و سیدصادق عباس معرفی کرد و ادامه داد: از میان بازیگران لبنانی معروف می‌توان به علی سعد، علی شقیر و جمال حمدان اشاره کرد و محمد عقیل، بشار نصرالله، علی الزین، حسین فرحات، علی طحان، حسن حمدان، سلیم علاء الدین، سارة قصیر، سمیر‭ ‬شمص، سلیم‭ ‬الحسین‭، ‬شادی شمص، بتول‭ ‬زعرور، حسام‭ ‬الصباح،روضة‭ ‬قاسم، محمد‭ ‬علاء ‬الدین و زینب‭ ‬حمدان دیگر بازیگران لبنانی هستند. بازیگران بحرینی سریال هم محمد‭ ‬الصفار، عادل‭ ‬شمس، قاسم‭ ‬حسن و یاسر‭ ‬القرمزی هستند. بازیگران کویتی هم حسین عجاج، ایاد الطایی صلاح‭ ‬بوفتین، علی‭ ‬غلوم، سید‭ ‬عیسى‭ ‬الموسوی هستند.

این مسئول در پایان بازیگران ایرانی را هم به این ترتیب معرفی کرد: محمود‭ ‬رحمانی، احمد‭ ‬کاوری، علی بن زهره، رزاق داران، رائد التمیمی، رضا عقدائی، محمد عفراوی، علی عبادی، باسل کعده، محمد فران، ملیکه، عباس سعیداوی، سیدحسن علوی، غانم شریف، حسین محسن، ملا داوود، منصور نواصری و بشری حسین بازیگران ایرانی هستند که در «باب المراد» بازی دارند.


منیع: آوینی فیلم




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی