n
یاران عصـــــــــر 313

NazSkin
تأکید رهبر معظم انقلاب بر اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه :: یاران عـصـــــــــر 313

یاران عـصـــــــــر 313

امام صادق(ع) فرمود : چون قائم ما قیام کند خداوند انچنان نیرویی به چشم و گوش پیروانش داده که به پیک و پیام اور نیازی نداشته باشند و به هرکجای جهان که باشند امام خود را ببینند و سخنش را بشنوند. بحار 36/45

امام صادق(ع) فرمود : چون قائم ما قیام کند خداوند انچنان نیرویی به چشم و گوش پیروانش داده که به پیک و پیام اور نیازی نداشته باشند و به هرکجای جهان که باشند امام خود را ببینند و سخنش را بشنوند. بحار 36/45

جمله جمله نه! واژه واژه تورا / ای سفر کرده گفتگو کردیم
کوچه کوچه نه! خانه خانه تورا / سالیانی ست جستجو کردیم
سوره سوره نه! آیه آیه تو را / در مناجات آرزو کردیم
جمعه جمعه نه! لحظه لحظه تو را / ندبه کردیم و های و هو کردیم . . .
اللهم عجل لولیک الفرج

پیوندهای روزانه

تأکید رهبر معظم انقلاب بر اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه

کیفیت و کمیت خوراک افراد جامعه یکی از مباحث مهم سبک زندگی اسلامی است، در این راستا، رهبر معظم انقلاب در بخشی از سیاست‌های کلی سلامت بر اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه تأکید فرمودند.
سیاست‌های کلی سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است شامل 14 بند است که بند 12 آن به صورت مجزا به «بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران» اختصاص یافته که ذیل آن به «اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه» تأکید داشته‌اند.

:: ::

سبک زندگی الگوی زندگی یک فرد است که در فعالیت‌ها، دلبستگی‌ها و افکار شخضی او بروز می‌کند. در واقع سبک زندگی چیزی بیش از شخصیت یا طبقه اجتماعی شخص است.
به طور کلی سبک زندگی شامل الگوی کامل کنش و واکنش فرد در جهان است. رهبر انقلاب سبک زندگی را بخش حقیقی و اصلی تمدن اسلامی می‌دانند و می فرمایند: «بخش حقیقى، آن چیزهائى است که متن زندگى ما را تشکیل می‌دهد؛ که همان سبک زندگى است که عرض کردیم.

این، بخش حقیقى و اصلى تمدن است؛ مثل مسئله‌ خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوى مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزى، تفریحات، مسئله‌ خط، مسئله‌ى زبان، مسئله‌ کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسى، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌اى که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهاى ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ اینها آن بخشهاى اصلى تمدن است، که متن زندگى انسان است».

در این میان، نوع خوراک نیز از مباحث سبک زندگی است که از نظر رهبری انقلاب دور نمانده است.
به همین دلیل یکی از مواردی که در بند دوازدهم «سیاست‌های کلی سلامت» به آن اشاره شده، اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه است.

پزشکان عقیده دارند که عامل بسیاری از بیماری‌ها کیفیت و کمیت تغذیه افراد است. عادت های بد غذایی، خوردن غذاهای مضر، پرخوری‌های مستمر، عدم رعایت رژیم غذایی سالم و طبیعی به همراه کم تحرکی و دوری از ورزش می‌تواند دلیلی برای پیدایش بیماری‌ها و به تبع آن زمین‌گیر کردن اعضای فعال جامعه شود.
نکته مهم‌تر اینکه در بسیاری از این موارد، مبتلایان به بیماری‌ها افرادی هستند که در سنین جوانی و دوره فعالیت قرار دارند.
یکی از تفاوت‌های اصلی سبک زندگی اسلامی با سبک زندگی غربی نیز توجه به خوراک سالم و غیر مضر برای افراد جامعه است. سبک زندگی کشورهای غربی و توسعه یافته که مشتمل بر غذاهای آماده پرچرب و ناسالم است درصد قابل توجهی از افراد را درگیر بیماری‌های جدی می‌کند.
رشد هزینه‌های دارو و فرآیند درمان یکی از مشکلات طاقت فرسای افراد در اجتماعات کنونی است؛ به طوری که مسئولان ذیربط در صدد مبارزه با آن برآمده و به دنبال راهکارهای مناسب برای پیشگیری از بیماری‌ها هستند. یقیناً توجه به مسئله سبک زندگی و تغذیه بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز بیماری‌های جدی است چرا که گسترش بیماری‌ها نه فقط باعث رنج فرد و اطرافیان او می‌شود بلکه از نظر اقتصادی نیز آسیب‌هایی جدی بر پیکره اقتصادی کشور وارد می‌کند زیرا نیروهای انسانی به عنوان محور توسعه هر کشور شناخته می‌شوند. برای مثال شیوع پدیده چاقی در بین نیروهای فعال جامعه تا حد بالایی از بارآوری و کارایی آنها می‌کاهد.
همین چاقی و عوامل چاقی نیز مانند روش‌های فرزند پروری، تغذیه کودک، کم تحرکی، پرخوری، خوردن غذاهای مضر و حتی سلیقه غذایی به طور کامل در ارتباط با سبک زندگی و روش زندگی افراد است و با اصلاح سبک زندگی می‌توان از آثار ناخوشایند آن رهایی یافت.
مسئولان و برنامه‌ریزان باید بینشی به مردم بدهند که در جریان آن، افراد با شناخت بیشتری به مصرف مواد غذایی بپردازند و برای سلامت ماندن به ترکیب غذا از نظر عملکرد ساختاری، عملکرد تولید انرژی، خاصیت اسیدساز بودن یا قلیائی بودن، دارا بودن آنزیم‌های گوارشی، دارا بودن آنزیم‌های متابولیکی، دارا بودن عناصر معدنی کلان و خرد، دارا بودن ویتامین، دارا بودن نشاسته و فیبر، از نظر سالم بودن از دیدگاه سم پاشی و کاربرد کودهای شیمیایی و... توجه کنند.

  • محب اهل بیت(ع)

نظرات  (۱)

  • سرباز ولایت
  • سرزمین مکه هم در ناز شد
    از حرا درهای رحمت باز شد
    شام میلاد کلام الله شد
    مصطفی امشب رسول الله شد

    سلام علیکم.خداقوت.عید مبعث بر شیفتگان حقیقت و معنویت مبارک باد.
    التماس دعا
    یاعلی
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    عید بزرگ مبعث برشما و همه ی مسلمانان و بلاخص امام عصر(عج) هم مبارک باشه انشاءالله

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی