نگاهی متفاوت به آخرین ساخته ابراهیم حاتمیکیا «چ» ماندگار خواهد شد...
محب اهل بیت(ع) | سه شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۰۷ ب.ظ |
۰ نظر
به گزارش گروه سینمایی آوینی فیلم - حاتمیکیا از جمله کسانی است که پس از انقلاب و در شرایط بحرانی جنگ کار فیلمسازی خود را آغاز کرده است. او که به عنوان شاخص سینمای جنگ و دفاع مقدس ایران به شمار میآید، کسی است که در آثارش میتوان رویکرد به جنگ قشری را که او نماینده نگاه آنهاست به وضوح دید. حاتمیکیا در هر برهه زمانی بهگونهای مطابق شرایط آن دوره به موضوع جنگ و نسل جنگ و پیامدهای جنگ پرداخته است، حاتمی کیا را میتوان به عنوان هنرمند بزرگ گلدمن یاد کرد. از دیدگاه گلدمن، هنرمند بزرگ کسی است که هم استعداد هنری ویژهای دارد و هم به میزان قابل توجهی از طبقه اجتماعی خود آگاهی دارد بنابراین آگاهی این هنرمند بزرگ در زمینه طبقه اجتماعی که به آن تعلق دارد، جهانبینی او را شکل میدهد و این جهانبینی در اثر هنری او آشکار میشود. اما فیلمهای حاتمیکیا را چگونه باید دید و نقد کرد؟ به طور کلی به دو صورت عمده میتوان به نقد و ارزیابی فیلمها پرداخت. شکل اول نقد از دیدگاه دروننگر و شکل دوم، نقد از دیدگاه بروننگر است. در دیدگاه بروننگر که به عبارت بهتر همان دیدگاه جامعهشناختی است، به رابطه فیلم با جامعه توجه و سعی میشود تاثیرات اجتماعی در فیلم شناسایی و تبیین شود. نقد بروننگر از این نظر به جامعهشناسی سینما کمک میکند که نشان میدهد چگونه فیلمها به عنوان مجموعهای از اطلاعات، قادرند ویژگیها و خصوصیات جامعه معاصر خود را بازتاب دهند.۱ این نوشتار با تاکید بر رویکرد دوم یعنی رویکرد جامعهشناسانه، فیلم اخیر حاتمیکیا را مورد بازبینی قرار میدهد. «چ» با روایت دو روز زندگی دکتر چمران، در واقع شرایط امروز جامعه ایران را بازتاب میدهد و از جنگ در برابر صلح، از مقاومت و از تسلیم نشدن حرف میزند. «چ» بسیاری از ارزشها و اعتقادات ما را که در جامعه کنونی کمرنگ شدهاند، رنگی دوباره میبخشد. این فیلم با مروری بر خاطرات برههای از جنگ آموزههایی را از گذشته درخشان مردمان ایران زمین برای نسل جدید و حتی همان نسل جنگ بازگو میکند، ارزشهای به فراموشی سپرده را زنده میکند و با زنده کردن تاریخ، مخاطب را به سوی عبرت گرفتن از گذشته فرامیخواند. فعتبروا یا اولی الابصار را در قاب سینما به زیبایی بازگو میکند، تاکید میورزد بر اینکه صلح در برخی شرایط جوابگو نیست و راهحل را مقاومت سرسختانه عنوان میکند، پس باید سرسختانه مقاومت کرد و در نهایت حاتمیکیا در قالب داستان چمران، شیرینی این مقاومت را به کام مخاطب مینشاند، طعم شیرینی که بسیار لذتبخشتر از صلح است. چمران تضادها و اختلافهای درونی را با تدبیر حل شده میداند، بارزترین ویژگی شخصیت دکتر چمران به عنوان قهرمان اصلی یا به عبارتی پروتاگونیست داستان در فیلم حاتمیکیا صبر او است، صبری که از ایمان عمیق او سرچشمه میگیرد و آرامش را بر قلب مخاطب مینشاند. چمران در این قاببندیها شخصیت خارقالعاده و ماورایی ندارد، او انسانی معمولی است اما تمایز او بر ایمان قلبیاش استوار است، الابذکرالله تطمئنالقلوب در شخصیتپردازی چمران موج میزند و همین است که او را از دیگر افراد عادی متمایز میکند. حاتمیکیا در خلق قهرمان و ضدقهرمان افراطی عمل نمیکند، این موضوع را در عین اینکه میتوان حسن این فیلم دانست، میتوان به آن منتقد نیز شد چون چمران بیش از حد انسان معمولی دانسته شده و شاید بتوان گفت کار قابل توجهی انجام نمیدهد، تنها شجاعت و صبر او است که او را در مراحل مختلف به سمت دعوت به صلح و پس از آن مقاومت پیش میبرد. از سوی دیگر در نگاهی کلی به وقایع پاوه، حاتمیکیا با انتخاب و برش از این مقطع زندگی دکتر چمران، گفتمانهای مختلفی را پیش روی مخاطب رمزگشایی میکند؛ گفتمان دولت، گفتمان ضدانقلاب، گفتمان افراطی و تندرو و گفتمان رهبری که در نهایت گفتمان رهبری را پیروز معرفی میکند، این گفتمانها به نوعی با رویکردی متفاوتتر در شرایط امروز ایران نیز مصداق دارد. فیلمساز با معرفی این گفتمانها اشاراتی به وضعیت امروز گروههای فکری مختلف در جامعه ایران میکند و در انتها گفتمان رهبری را موفق اعلام میدارد. در نهایت فیلم «چ» را میتوان در زمره فیلمهای خوشساخت و ماندگار ابراهیم حاتمیکیا دانست، فیلمی که از لحاظ فیلمنامه، فیلمبرداری، انتخاب و بازی خوب بازیگران، دیالوگهای پرمغز و تاثیرگذار و میزانسن طبیعی و دلنشین آن در میان فیلمهای سرد و ناامید سینمای امروز ایران خوش میدرخشد و نوید پیروزی را به مخاطب خود هدیه میدهد و چه زیبا میگوید «چمران» که تا صدای اذان از گلدستهها بلند است، ناامیدی گناهی کبیره است.
پینوشت
۱- راودراد، اعظم (1391) جامعهشناسی سینما و سینمای ایران، تهران، انتشارات دانشگاه تهران
فاطمه موسوی