زمینه سازان ظهور و پاداش منتظران واقعی در آخرالزمان
زمینه سازان ظهور و پاداش منتظران واقعی در آخرالزمان
زمینه سازان ظهور:
1. پذیرش عمومی
باید انسانها به این
نتیجه برسند که خود نمیتوانند قانون کاملی برای اداره جهان و سعادت بشر
وضع کنند و قوانین آنان باعث نابسامانی در وضعیت دنیا شده است و هر روز
بیشتر به بی کفایتی خود پی برند. میخواهند حقوق بشر را رعایت کنند ولی به
نام حقوق بشر، خون هزاران انسان بی گناه را میریزند. با شعار مبارزه با
تروریسم، ترور و خشونت را پرورش میدهند. برای امنیت گیتی سلاحهایی
میسازند که میتوان با آنها صدها بار زمین را زیر و رو کرد و به اسم
آزادی، آدمیان را اسیر و برده خود میکنند. وقتی اکثر انسانها از وضع موجود
خسته و ناامید شوند و به دنبال نجات دهندهای باشند، با دیدن الگوی مناسب،
به آن گرایش پیدا میکنند.
نشان دادن این الگو وظیفة پیروان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است تا دوباره جهانیان را با انسانیت و معنویت و رفاه و آزادی واقعی آشنا ساخته و انسان ناامید و غرق در بیداد و ستم را امید بخشیده و زمینه را برای پذیرش و آمدن مصلح جهانی در گستره جهانی آماده کنند. در احادیث اسلامی از گروهی یاد شده است که از مشرق قیام میکنند و زمینه حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم میکنند.
رسول خدا صل الله علیه آله و سلم
فرمود؛ مردمی از مشرق قیام میکنند و زمینه را برای آمدن مهدی عجل الله
تعالی فرجه الشریف آماده میکنند.[1]
همچنین امام صادق علیه السلام در روایتی میفرماید:
گویا
میبینم مردمی را که در مشرق قیام میکنند و حق خود را میخواهند ولی به
آنان داده نمیشود، باز درخواست میکنند، وقتی وضع را این گونه میبینند
سلاحهایشان را بر میدارند، در این هنگام آنچه میخواستند به آنها میدهند
ولی آنان نمیپذیرند تا آنکه قیام میکنند و حکومت را به کسی جز صاحب شما
تحویل نمیدهند، کشتههای آنها شهیدند. آگاه باشید اگر من آن زمان را درک
میکردم، وجودم را برای صاحب این امر نگه میداشتم.[2]
2. پرورش یاوران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
ظهور و قیام ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف یکباره و ناگهانی اتفاق
میافتد[3] و در آن زمان، فرصتی برای پرورش و آماده کردن سربازانِ قیام
جهانی باقی نمیماند پس باید قبل از ظهور، این یاران از هر جهت آماده شوند
تا در عصر ظهور یار و یاور آن نجات دهنده و عدل گستر باشند. در روایات ما
به سیصد و سیزده نفر یاوران خاص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به
تعداد اصحاب بدر، اشاره شده است که هنگام ظهور، همزمان در مکه جمع
میشوند.[4] اینها فرماندهان لشکر امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
هستند ولی کسانی که در آن زمان به یاری او میشتابند، بسیارند. و تمامی
اینها باید در دوران قبل از ظهور تربیت یافته باشند که در احادیث به آنها
اشاره شده است.
باشد که ما با تلاشی بیشتر زمینة ظهور
و آمدن مولا و آقایمان را که موعود تمامی انسانها و ادیان الاهی است،
بوسیله پذیرش عمومی و پرورش یاورانش آماده کنیم.
پی نوشتها:
[1]- سنن ابن ماجه، باب خروج المهدی، حد4088، «یخرج ناس من المشرق فیوطئون للمهدی سلطانه».
[2]- الغیبة نعمانی، باب14، حدیث50؛ بحارالانوار، ج52، ص243.
[3]- امام صادق (ع) فرمود: خدای عزوجل امر او را در یک شب اصلاح میکند، کمال الدین، ج2، باب44، حدیث5.
[4]- الغیبة، طوسی، ص477، حدیث503؛ مستدرک حاکم، ج4، ص544.
پاداش شیعیان و منتظران واقعی در آخرالزمان:
*عجیب ترین و بزرگ ترین مردم
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: یا علىّ ! عجیبترین مردم از جهت ایمان، و عظیم ترین ایشان از جهت یقین گروهى هستند که در آخر الزمان زیست میکنند، زیرا ایشان به دیدار پیامبر نرسیده اند، و حجّت از ایشان غائب است، ولى ایشان به نوشته اى(کتابهای روایات معصومین) ایمان آورده اند.من لا یحضره الفقیه ، شیخ صدوق(381 هق ) ، ج 4 ، ص 366
*برادران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم در آخرالزمان
ابو بصیر و او از امام محمد باقر علیه السّلام روایت نموده که پیغمبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله روزى در جمعى از اصحاب خود دو بار فرمود: خداوندا! برادران مرا به من بنمایان. اصحاب عرض کردند: یا رسول اللَّه! مگر ما برادران شما نیستیم؟ فرمود: نه! شما اصحاب من می باشید، برادران من مردمى در آخر الزمان هستند که به من ایمان مى آورند، با این که مرا ندیده اند. خداوند آنها را با نام و نام پدرانشان، پیش از آن که از صلب پدران و رحم مادرانشان بیرون بیایند، به من شناسانده است. ثابت ماندن یکى از آنها بر دین خود، از صاف کردن درخت خاردار (قتاد) با دست در شب ظلمانى، دشوارتر است. و یا مانند کسى است که پاره اى از آتش چوب درخت «غضا» را در دست نگاه دارد. آنها چراغ هاى شب تار می باشند، پروردگار آنان را از هر فتنه تیره و تارى نجات می دهد.بحار الأنوار ، علامه مجلسی ، ج 52 ، ص 124
*مردم آخرالزمان دقیق و ژرف اندیش
به این روایتی که به دقّت و تعمّق مردم آخر الزمان اشاره دارد توجّه نمائید:از امام چهارم علیه السلام راجع به توحید پرسش شد، فرمود: خداى عزّوجلّ دانست که در آخر الزمان مردمى محقِّق و موشکاف آیند.از این رو سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» و آیات سوره حدید را که آخرش «وَ هُوَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ» است نازل فرمود، پس هر که براى خداشناسى غیر از این جوید هلاک است.
توحید صدوق، ص 283، باب40، باب أدنى ما یجزئ من معرفة التوحید
رافضه در آخرالزمان:
امیر المؤمنین علیهم السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و اله به من فرمود: شبى که مرا به آسمانها بردند قصرهایى دیدم که از یاقوت سرخ و زبر جد سبز و درّ و مرجان و طلاى خالص بود، کاه گل آنها از مشک خوشبو و خاکش از زعفران، و داراى میوه و نخل خرما و انار بود، و حوریه و زنهاى زیبا و نهرهاى شیر و عسل که بر روى درّ و جواهر مى گذشت و در کنار آن دو نهر خیمه ها و غرفه هایى بنا شده بود و در آنها خدمتکارها و پسرانى بودند، و فرشهایش از استبرق و سندس و حریر بود و طنابهایى در آنها بود؛ گفتم: اى حبیب من جبرئیل این قصرها از آن کیست؟ و قصه آنها چیست؟جبرئیل گفت: این قصرها و آنچه در آن است و چندین برابر آن مخصوص شیعیان برادرت و جانشین تو پس از تو بر امّت على است، و ایشان را در آخر الزمان به نامى که دیگران را آزار دهد بخوانند، آنها را رافضه (واگذارندگان) خوانند، در صورتى که این نام براى آنان زینت است، زیرا ایشان باطل را واگذارده و به حق چنگ زده اند، و سواد اعظم اینانند، و اینها مخصوص شیعیان فرزندت حسن پس از اوست، و براى شیعیان برادرش حسین پس از اوست، و براى شیعیان فرزندش على بن الحسین بعد از اوست، و براى شیعیان فرزندش محمد بن على پس از اوست، و مخصوص شیعیان فرزندش جعفر بن محمد پس از اوست، و براى شیعیان فرزندش على بن الحسین بعد از اوست، و براى شیعیان فرزندش محمد بن على بعد از او؛ و براى شیعیان فرزندش حسن بن على پس از او، و براى شیعیان فرزندش محمد المهدى پس از اوست.
اى محمد اینان امامان پس از تو نشانه هاى هدایت و چراغهاى روشن در تاریکى ها هستند، شیعیانشان تمامى فرزندان تو هستند، و دوستداران آنها پیروان حق و دوستان خدا و رسولند، که باطل را واگذارده و از آن دورى کرده اند، و آهنگ حق نموده و از آن پیروى کرده اند، آنها را در زمان زندگىشان دوست داشته و پس از مرگشان زیارت کنند، در صدد یارى آنهایند و به دوستى آنها اعتماد کنند، رحمت خدا بر ایشان باد زیرا او آمرزنده و مهربان است.
دلائل الامامة ، محمد بن جریر الطبری ( الشیعی) ، ص 476.
البته باید توجه داشت که این گونه روایات مشوّقی برای شیعیانی است که در زمان غیبت امام زمانشان اعمال و کردارشان کاملاً مطابق و منطبق با دستورات اهل بیت علیهم السلام بوده و مطیع اوامر آن بزرگواران هستند و نباید این گونه روایات موجب عجب و غرور آنها گردد.